A note just in from Mary Ann: "We need to move now...environmental orgs holding press conference tomorrow..the last day of public hearings"First things first.
CORRECTION!!!
Please note the the Representitives name is Jose Chico Vega, not Jose Chico Vega Sotano
This is further explanation of what this very frightening piece of legislation (which incorporates part of the word legal and I personally cannot see how any of this can be legal in a democratic society) would actually mean in practice. If you haven't email Rep. Vega, please do so today (the links for the bill section and for emailing Rep. Vega are active in yesterday's post which is directly below this one)!
Please Scroll Down for English...
(PONENCIAS ABAJO)
Análisis de Lic. Pedro Saade Re: P de la C 1649 y P de la S 880
Observaciones Finales de Licenciado..... 1. El proyecto representa la amenaza más seria a la protección de la salud y el medio ambiente desde el origen de la legislación ambiental de los 1970's.
2. Se intensificará deterioro en usos de terreno y protección ambiental, particularmente en ausencia de un Plan de Uso de Terreno.
3. No es una ley dirigida a enmendar razonablemente trámites de permisos sino que busca excluir participación en procesos de otorgamiento de permisos de usos de terrenos. Es profundamente anti-democrática.
4. Excluye a los Tribunales de Justicia, efectivamente.
5. Implica despidos de empleados públicos.
6. Pretende reinterpretar la cláusula de protección constitucional del Art. VI, sec. 19 y otras protecciones a la ciudadanía.
7. La ley crea una estructura compleja, de varios componentes que puede resultar inoperante.
<><<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< Observaciones de José E. Rivera Santana re: P de la C 1649 y P de la S 880
Aquí les envío los asuntos más nocivos del proyecto de ley sobre los permisos. Los verán en color rojo y subrrayado.
A mi juicio debe destacarse lo siguiente:
1. El "Profesional Certificado". Este es una especie de mercenario que va a repartir permisos a tutiplén, al mejor pos$$$tor.
2. La Oficina de Gerencia de Permisos va a preparar los documentos ambientales y también los va a evaluar y aprobar. Es decir, se convierte en juez y parte.
3. La fianza que se exige para revisar un permiso que haya sido otorgado como final, es un atropello a los derechos de los ciudadanos, discriminatoria e inconstitucional.
4. Las agencias como el DRNA, JCA, DA, entre otras, se conviertan en agencias fiscalizadoras, pero al final del proceso, una vez el permiso ha sido otorgado.
5. La creación de la Junta Apelativa, desplaza a los tribunales y los margina a recursos de certiorari. En resumen, esto es una barbaridad mayúscula y la culminación del proceso de entrega al sector privado del patrimonio del País. Pero además, es una invitación a la anarquía en los usos del territorio y una convocatoria a la confrontación con las comunidades y el País en general.
José E. Rivera Santana |
ENGLISH
STATEMENTS SUBMITTED BY AGENCIES AND ORGS BELOW UNDER PONENCIAS.... ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ Analysis of Lic. Pedero Saade Re: P de la C 1649 y P de la S 880
FINAL OBSERVATIONS from the Licenciado:
1. The project represents the most serious threat to the protection of human health and the environment from the origin of the environmental legislation of the 1970's.
2. Intensified deterioration of land uses and environmental protection, particularly in the absence of a Land Use Plan.
3. It is not a law to amend reasonably permits but seek to exclude involvement in permitting use of land. It is profoundly anti-democratic.
4. Actually excludes the courts,
5. It involves the dismissal of public employees.
6. Seeks to reinterpret the constitutional protection clause of article VI, sec. 19 and other protections to citizens.
7. The law creates a complex structure of several components that may be ineffective.
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ANALYSIS by TATO Jose E. Rivera Santana: Here are the most damaging aspects of the permit proposed law. They will be in red and underlined. To the best of my knowledge the following should be emphasized: 1. The "Certified Professional". This is some kind of mercenary that will give permits left and right, to the highe$$$t bidder.
2. The Office of Permit Management will prepare the environmental documents and will also evaluate and approve them. That is, it turns into judge and concerned party.
3. The payment required for the revision of an approved final permit is a violation citizen´s rights, it is discriminatory and unconstitutional.
4. The agencies like DNER, EQB, DA, among others, will turn into supervisory agencies but only at the end of the process, when the permit has already been given.
5. The creation of the Appeals Board pushes out and marginalizes the courts to become a certiorari recourse.....
To summarize, this is a major atrocity and the culmination of the process of giving our heritage to the private sector. Furthermore, it is an invitation to anarchy regarding the use of resources and a call for confrontation with communities and the country in general. José E. Rivera Santana | VISTA PUBLICAS AHORA! DOMINGO(?) 17 de mayo a MIERCOLES 20 de mayo...
Public Hearings heard SUNDAY(?) May 17 through WEDNESDAY May 20.. ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ José Chico Vega Presidente, Comisión de Desarrollo Económico, Planificación, Comercio, Industria y Telecomunicacio Cámara de Representantes - Estado Libre Asociado de Puerto Rico, PO Box 9022228 - San Juan, Puerto Rico - 00902-2228.
José Chico Vega @EMAIL:jchico@camaraderepresentantes.org
Capitolio Tel: 787-977-2456 , Tel 2: 787-977-2494 Fax: 787-977-2496 | SOBRE CULEBRA
Gracias a la Lcda. Laura García quien proveerá el análisis para Culebra...lo publicaremos en cuanto llegue...
Melvin Pereira del Muinicipio de Culebra nos dejará saber hoy: 1. El Alcalde de Culebra Abraham Peña Nieves, asistirá a las vistas el 20 de mayo (miércoles) a las 10:00am en el salón de la rotonda. Presentará una oposición total al proyecto por ser inconstitucional el que un panel ejecutivo que no sepa sobre el estilo de vida de la comunidad de Culebra, intente controlar los permisos que ACDEC otorga para controlar el desarrollo de la isla y 2. La Federación de Alcaldes (PNP) estará en las vistas para expresarse sobre el impacto que este proyecto tendrá en sus municipios.
<>< <>< <><<<<< ENGLISH ABOUT CULEBRA
THANKS to Lic. Laura Garcia who will provide analysis for how this will impact Culebra and law 66....we will put this out as it comes in.
Melvin Pereira from the Municipio of Culebra let us know today: 1) the Mayor of Culebra Abraham Peña Nieves, will be attending the hearings on the 20 of may (Wednesday) at 10:00a.m. at the rotonda salon, he'll be presenting a total opposition to the project, because its unconstitutional that an executive panel that doesn't know the way of living of the Culebra community ,try to control the permits that acdec allows to the controlled development on the island, and, 2) the federation of mayors (pnp) will be there on the hearing expressing on the project the impact that will have on the municipalities.
Municipal Attorney Carlos Geigel wrote: Date: Sunday, May 17, 2009, 5:45 PM
I was in the vistas today Sunday and this law will cancel all the beaches policy that we have won in the courts by eliminating article 6 of law 66 and ACDEc's power to enforce orders of cease and desist. //Carlos E. Geigel-Bunker "traduccion..... Estuve en las vistas hoy domingo y esta ley cancelará todas las políticas sobre las playas que hemos ganado en corte, eliminando el Artículo 6 de la Ley 66 y el poder de ACDEC de dictar órdenes de cese y desista."
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P.O. Box 750 Culebra, Puerto Rico 00775 (c )787-556-6234 (o)1-877-772CORAL (f) 1-530-618-4605 | |
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